انواع آوسبیلدونگ آلمان چیست؟

انواع آوسبیلدونگ آلمان چیست؟


OVERVIEW
_

انواع آوسبیلدونگ آلمان Ausbildung

اوسبیلدونگ های المان

در سال 2020، دولت آلمان تصمیم به استقبال افراد خارجی از طریق انواع آوسبیلدونگ Ausbildung گرفت. این کشور دارای تعداد زیادی فرصت Ausbildung است. با این حال، افرادی که به دنبال مهاجرت به آلمان از این راه هستند، اکثراً از تنوع گسترده انواع آوسبیلدونگ Ausbildung بی‌اطلاع هستند، که به علت این عدم آگاهی ممکن است دچار سردرگمی شوند یا حتی به اشتباه به سمت جهت نادرست هدایت شوند. در این مقاله، می‌خواهیم به تفصیل به معرفی انواع مختلف Ausbildung بپردازیم.

 

از Ausbildung به عنوان یک مکانیسم آموزشی کامل و بسیار کارا در آلمان نیز می‌توان یاد کرد. این عمل به دقت توسط دولت تایید و تامین مالی می‌شود و از راه‌های مهم برای جلب استعدادهای خارجی به کشور محسوب می‌شود. تعدادی از انواع آوسبیلدونگ Ausbildung شامل موارد زیر می‌شوند:

جهت آشنایی با رشته های آوسبیلدونگ المان مقاله زیر را مشاهده فرمائید. رشته های دوال اشتودیوم

OVERVIEW
_

آوسبیلدونگ چیست؟

انواع آوسبیلدونگ دوره‌های آموزش حرفه‌ای است که با تمرکز بر صنایع خاص و فنون تخصصی، امکان آموزش مهارت‌های عملی را فراهم می‌کنند. این دوره‌ها به دانشجویان امکان می دهند تا تجربه کاری و عملی در حرفه‌ی خود به دست آورند. انواع آوسبیلدونگ شامل دوره‌های تحصیلی برای کسانی است، که دنبال تحصیلات عالی و دانشجویی در آلمان هستند. این دوره‌ها به دانشجوها امکان می‌دهند تا زمانی که مشغول تحصیل هستند، کار کرده و تجربه حرفه‌ای کسب کنند.

 

انواع آوسبیلدونگ شامل: برنامه‌های آموزشی و تربیت مهارت‌های کاری برای افرادی است؛ که به دنبال یادگیری مهارت‌های عملی مانند زبان‌آموزی، مهندسی، یا صنایع خاص هستند. این برنامه‌ها به این افراد امکان می‌دهند تا تخصص خود را گسترش دهند. اصولاً، Ausbildung این امکان را فراهم می‌کند که افراد به تجربه‌های یادگیری حرفه‌ای از طریق ترکیبی از دروس تئوری و عملی دست یابند. به علاوه، این برنامه‌ها به افراد این امکان را می‌دهند که با صنایع مختلف در آلمان آشنا شوند و ارتباطات حرفه‌ای برقرار کنند. Ausbildung به طور عام یکی از موارد مهمی است که باید مورد توجه افرادی قرار بگیرد که به دنبال تجربه حرفه‌ای و تحصیل در آلمان هستند.

 

در نتیجه، آگاهی از انواع آوسبیلدونگ مختلف Ausbildung از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این اطلاعات می‌توانند به افراد برای گرفتن بهترین تصمیم در مورد مسیر آینده‌ی تحصیلی و حرفه‌ای شان کمک کنند.

 
OVERVIEW
_

انواع آوسبیلدونگ

 آوسبیلدونگ دوگانه یا Dual Ausbildung - duales studium چیست؟

کارآموزی دوگانه محبوب ترین انواع اوسبیدونگ در آلمان است.در این روش متقاضی (کارآموز) در مدرسه یا موسسه کارآموزی و نیز در محل کار کارفرما حضور دارد. به طوری که در موسسه آموزشی دروس تئوری را متناسب با تخصص خود می گذراند و کاربرد عملی این دروس را مستقیما در محل شرکت کارفرما فرا می گیرد. از مهم ترین مزیت های این Ausbildung دریافت حقوق ماهانه در طول دوره می باشد. این دوره ها بین ۲ تا ۳ سال و نیم به طول می انجامد.حقوق این دوره ها از ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو از سال اول تا سال سوم متغیر است.

 

OVERVIEW
_

انواع آوسبیلدونگ

Schuliche Ausbildung

 در این روش دولت آلمان بیش از ۱۸۰ دوره ی آموزش محور در حوزه های علوم انسانی ، پیراپزشکی و فنی و مهندسی ارائه می دهد. این دوره ها به صورت فول تایم در مدارس فنی و حرفه ای آلمان برگزار می شود و هر درس به طور جداگانه آزمون تئوری دارد.این دوره ها به طور معمول بین یک سال تا سه سال ونیم به طول می انجامد و در طول  دوره، متقاضی باید یک یا چند دوره ی کارورزی نیز بگذراند. در این دوره ها کارآموزان حقوق دریافت نمی کنند و حتی برخی از مراکز، شهریه نیز دریافت می کنند.

 

OVERVIEW
_

انواع آوسبیلدونگ

Doppelt Qualifizierende Erstausbildung

برای شرکت در این دوره حداقل مدرک دیپلم دبیرستان الزامی است.در این دوره ها کارآموزان علاوه بر آموزش در مدارس فنی و حرفه ای در یک شرکت نیز شروع به کار می کنند.این مدارس فنی و حرفه ای زیر نظر کارفرما و یا بخشی از هلدینگ کارفرما هستند. بعد از اتمام این دوره کارآموز اصطلاحا مدرک تایید صلاحیت دوگانه بابت تاییدیه ی تحصیل و تخصص دارد. به طوری که یکی از مفیدترین دوره های فنی و آموزشی برای استخدام در آلمان است.این دوره ها معمولا چند ساله بوده و از سطح فنی و علمی بالایی برخوردار است و آزمون سختی دارد.

 

OVERVIEW
_

مزایای کارآموزی یا آوسبیلدونگ

  • امکان کسب درآمد و آموزش همزمان
  • توسعه مهارت عملی برای دانش آموزان یا دانش جویان تازه فارغ التحصیل
  • امکان ادامه تحصیل پس از اتمام دوره ( با معادلسازی)
  • اخذ پایه حقوق و دستمزد بالاتر پس از اتمام دوره
  • امکان شرکت در دوره کارآموزی پیشرفته یا وایتابیلدونگ
OVERVIEW
_

انواع آوسبیلدونگ

Ausbildung in Teilzeit

برای افرادی که دارای شرایط خاص هستند به عنوان مثال عضوی از خانواده آن ها نیاز به مراقبت درمانی دارد و یا فرد دارای فرزند کوچک است. دراین دوره ها که به صورت پارت تایم است می توانند شرکت کنند. تایم کارآموزی برای هر دوره ی آموزشی و کار عملی در هفته بین ۲۰ تا ۳۵ ساعت می باشد.در این دوره ها نیز که ۲ تا ۳ سال می انجامد کارآموز حقوق دریافت می کند.حقوق این دوره ها ۲۰۰ تا ۷۰۰ یورو است.

 

OVERVIEW
_

انواع آوسبیلدونگ

Duales studium

آموزش دوگانه دوره ای از انواع اوسبیلدونگ است که برای افراد جوان با حداقل مدرک دیپلم برگزار می شود.کورس تئوری این دوره ها به جای مدرسه فنی و حرفه ای در یک دانشگاه و یا کالج برگزار می شود و از تنوع زیادی برخوردار است.به طوری که ۱۵۰۰ رشته مختلف در حوزه ی تکنولوژی، اقتصاد، علوم اجتماعی و … برگزار می شود.این دوره ها به طور معمول بین ۳ تا ۵ سال است و پس از پایان دوره ،مدرک کارشناسی(Bachelor) به  فرد اعطا می گردد.در این دوره متقاضی بین ۷۰۰ تا ۱۶۰۰ یورو حقوق دریافت می کند. با این تفاوت که در شروع دوره معمولا حقوق به افراد پرداخت نمی شود.

 

OVERVIEW
_

انواع آوسبیلدونگ

Einjahrige Ausbildung

برای مشاغل حوزه ی آرایشی و زیبایی، نظامی و مراقبت ، دولت آلمان دوره های یکساله کارآموزی طراحی کرده است که بعد از این دوره متقاضی می تواند کار خود را شروع کند و نیز حقوق دریافت کند. اگرچه که حقوق این دوره ها در مقایسه با مشاغل دوره های ۳ و ۴ ساله پایین تر است اما کارآموز سریعتر دوره را تمام کرده و زمینه برای کار تمام وقت فرد فراهم می شود.

 

 

OVERVIEW
_

انواع آوسبیلدونگ

Assistierte Ausbildung

این دوره از انواع آوسبیلدونگ به صورت ۶ ماهه بوده و به نوعی برای کشف استعداد متقاضی طراحی شده است.این دوره ها برای افرادی که معدل پایین داشته یا درگیر مشکلات خانوادگی و اجتماعی هستند مانند پناهجویان، بی خانمان ها و افراد بی سرپرست و… مناسب است.این دوره جهت کشف استعداد و شناخت توانمندی های کارآموز به کار می رود . در ضمن این دوره ترکیبی از تمام مشاغل می باشد

آوسبیلدونگ در سوئد- آوسبیلدونگ انگلستان- آوسبیلدونگ انگلیس-آوسبیلدونگ کانادا

شرایط مهاجرت به آلمان را بخوانید.

OVERVIEW
_

دوره های پرطرفدار اوسبیلدونگ

سه نوع اصلی کارآموزی (Ausbildung) در آلمان وجود دارد که شامل مطالعات دوگانه، مبتنی بر مدرسه و کارورزی دوگانه می‌شود. همه آنها بین 1 تا 3.5 سال طول می کشند. برخی از تفاوت های قابل توجه این است که برنامه های آموزشی مدرسه محور معمولاً بدون دستمزد هستند و فارغ التحصیلان آوسبیلدونگ مطالعات دوگانه در پایان برنامه مدرک لیسانس دریافت می کنند.

حدود 320 برنامه دولتی Ausbildung آوسبیلدونگ و بیش از یک میلیون کارآموز در آلمان وجود دارد. اکثر آنها در آوسبیلدونگ Ausbildung دوگانه شرکت می کنند زیرا رایج ترین نوع آن است. در عین حال، افراد جوان تر اغلب آموزش های مبتنی بر مدرسه را به دلیل سن پایین پذیرش ترجیح می دهند.

به طور کلی، سه نوع اصلی Ausbildung آوسبیلدونگ در آلمان وجود دارد:

  • دوگانه (Dual)
  • مدرسه محور (schulische)
  • مطالعات دوگانه (Duales Studium)

 

OVERVIEW
_

انواع آوسبیلدونگ در آلمان

آوسبیلدونگ مطالعات دوگانه چیست؟  آوسبیلدونگ مطالعات دوگانه نوع جدیدتری از کارورزی است. در اینجا شرکت کنندگان در دانشگاه حضور می یابند و مدرک لیسانس می گیرند. این یک کارآموزی کلاسیک نیست، اما ما آن را به دلیل ارتباط عملی و دستمزد بالا در طول برنامه، در لیست قرار می دهیم.

تمام انواع Ausbildung بسته به نوع برنامه بین 1 تا 4 سال طول می کشد.

آوسبیلدونگ دوگانه چیست؟ Dual Ausbildung در لغت به معنای دو نوع یادگیری است که در آن نیمی از برنامه را در مدرسه و نیمی دیگر را در شرکت صرف می کنید. Dual Ausbildung آوسبیلدونگ دوگانه همواره با حقوق پرداختی همراه خواهد بود که این امر یک مزیت قابل توجه است.

آوسبیلدونگ مدرسه محور چیست؟ برخی از نمونه‌های Ausbildung مدرسه محور مربوط به حرفه‌های پزشکی هستند، از جمله پرستاران ، مربیان، گفتاردرمانگران، فیزیوتراپیست‌ها، اپراتورهای ماشین، دستیاران فنی برای علوم کامپیوتر و غیره.

در اینجا یک مرور کلی از هر سه نوع Ausbildung، مزایا و معایب آنها آورده شده است:

Ausbildung مطالعات دوگانه

Ausbildung  مدرسه محور

دوگانه Ausbildung

شاخص

دانشجویان در دانشگاه ها حضور می یابند و در شرکت ها به صورت کارآموز کار می کنند. برخی ممکن است چندین روز در هفته مطالعه کنند و روزهای دیگر کار کنند.

آموزش عمدتاً در مدارس حرفه ای انجام می شود. برخی از برنامه ها شامل تمرینات عملی است.

آموزش های تئوری و عملی در فواصل منظم داده می شود.

مفاد و روش ها

3 سال

1-3 سال

2-3.5 سال

مدت زمان

دارد

در برخی موارد دارد

دارد

حقوق در طول برنامه

بستگی به دانشگاه و شرکت دارد

در برخی موارد شامل هزینه است

رایگان

هزینه ها

دیپلم متوسطه عمومی

حداقل مدرک معادل تحصیلات تکمیلی

(دیپلم مدرسه پایه)

همه پذیرفته می شوند

مدارک تحصیلی مورد نیاز

از طریق دانشگاه ها یا شرکت ها

از طریق آموزشگاه حرفه ای

مشاهده شرکت Ausbildung

فرآیند برنامه

- حقوق بالاتر پس از فارغ التحصیلی

- تجربه عملی بالا

- فرصت های شغلی خوب پس از دوره

- سطح بالای آموزش های تئوری

- دانش جامع تری را تضمین می کند

- تجربه عملی بالا

- داشتن حقوق و دستمزد

فواید

- الزامات زیاد

- زمانبر بودن دوره

- تجربه عملی اندک

- دوره آموزش بدون حقوق

- نبود زمان کافی برای آموزش های تئوری

- تفاوت زیاد در چشم انداز حقوق و دستمزد در آینده ی شغلی

معایب

OVERVIEW
_

انواع آوسبیلدونگ

Ausbildung آوسبیلدونگ دوگانه (Duale Ausbildung) چیست؟

Ausbildung دوگانه میان انواع آوسبیلدونگ در آلمان رایج ترین نوع Ausbildung است. بیش از نیمی از همه کارآموزان در آلمان در برنامه آموزشی دوگانه شرکت می کنند. این نوع Ausbildung شامل مراحل نظری و تجربه عملی در یک کارگاه یا شرکت آموزشی است. یک دانش آموز معمولاً چهار روز در هفته در شرکت کار می کند و یک روز در هفته به مدرسه می رود. زمان بندی دقیق بستگی به برنامه دارد.

برخلاف دوره های دانشگاهی، شما از ابتدا با تمام وظایف اصلی شغل خود آشنا خواهید شد. همچنین در طول دوره از یک مشاور یا مربی برخوردار خواهید بود که به تمام سوالات شما پاسخ می دهد. قبل از ایجاد درخواست برای Ausbildung دوگانه، مطمئن شوید که تمام شرایط را برآورده می کنید، به عنوان مثال، نمرات درسی قابل قبولی دارید. دوره آموزشی برای Ausbildung دوگانه می تواند بین 2 تا 3.5 سال طول بکشد. بسته به نمرات و تجربه کاری قبلی شما، مدت زمان می تواند کوتاه شود.

در Dual Ausbildung  همیشه حقوق پرداخت می شود. حقوق می تواند از 500 یورو تا 2000 یورو در ماه متغیر باشد. میزان دستمزد با هر سال آموزش افزایش می یابد. البته درآمد شما بعد از فارغ التحصیلی بیشتر از دوره آموزشی است. دوره ی Dual Ausbildung  با امتحان نهایی به پایان می رسد و پس از آن گواهینامه آموزشی را دریافت خواهید کرد. بسیاری از دانشجویان برای کار در شرکتی که در آن آموزش دیده اند، باقی می مانند.

 شرایط پذیرش برای Ausbildung دوگانه بسته به حرفه می تواند متفاوت باشد. با این حال، شما مطمئناً به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • گواهی پایان تحصیل
  • داشتن سن 18 سال به بالا
  • توانایی کار تیمی
  • مهارت های ارتباطی

نمونه مشاغلی که به Ausbildung آوسبیلدونگ دوگانه  تعلق دارند:

  • فروشنده زن/مرد
  • کارمند بانک
  • نقاش
  • جنگلبان
  • مدیر هتل
  • مکانیک صنعتی
  • آرایشگاه
OVERVIEW
_

انواع آوسبیلدونگ

Ausbildung آوسبیلدونگ مدرسه محور یا مبتنی بر مدرسه (schulische Ausbildung) چیست؟

شکل دیگری از انواع آوسبیلدونگ Ausbildung در آلمان آموزش مبتنی بر مدرسه است. در مقایسه با Ausbildung دوگانه، دانش آموزان زمان بیشتری را در مدرسه ی حرفه ای می گذرانند. از این رو، آموزش بیشتر مبتنی بر تئوری است. Ausbildung مدرسه محور یا مستقر در مدرسه یک مسیر مشترک برای متخصصان بهداشت، فناوری اطلاعات و علوم اجتماعی است. به دلیل عدم وجود ساعات عملی، دانش آموزان حقوق دریافت نمی کنند و برخی از مدارس حرفه ای حتی شهریه نیز دریافت می کنند.

بنابراین، باید اطمینان حاصل کنید که از تمکن مالی کافی برای حمایت از خود در آلمان برخوردار هستید. گفته می‌شود، برخی از برنامه‌ها در Ausbildung مدرسه محور شامل پاداش هستند، مانند پرستاران . به عنوان یک پرستار در آینده، هر ماه بین 900 تا 1500 یورو حقوق دریافت خواهید کرد. بسیاری از برنامه های مبتنی بر مدرسه همچنین شامل یک یا دو مرحله از تجربه عملی هستند که در آن دانش آموزان دوره های کارآموزی را می گذرانند.

Ausbildung مدرسه محور می تواند بین 1 تا 3.5 سال طول بکشد. شرکت کنندگان در امتحان نهایی موفق می شوند و مدارک حرفه ای خود را دریافت می کنند.

شرایط پذیرش برای Ausbildung آوسبیلدونگ مدرسه محور یا مستقر در مدرسه در آلمان:

  • حداقل دیپلم متوسطه
  • حداقل سن 16 سال
  • تست سلامت
  • گواهی سلامت

نمونه هایی از برنامه های مدرسه محور:

  • پرستار
  • فیزیوتراپیست
  • جوشکار
  • نوازنده
  • خبرنگار خارجی زبان
OVERVIEW
_

انواع آوسبیلدونگ

برنامه های کوتاه مدرسه محور در انواع آوسبیلدونگ

در حالی که تکمیل یک دوره کارآموزی  Ausbildung معمولی در مدرسه چندین سال طول می کشد، شما می توانید برخی از برنامه های کوتاه مدت را نیز انتخاب کنید که فقط یک سال طول می کشند. بنابراین، شما می توانید فقط در عرض یک سال مدرک کسب کنید و زندگی حرفه ای خود را شروع کنید. کارآموزی یک ساله (Ausbildung) را می توان در پرستاری، آرایشگری، یا علوم نظامی گذراند.

 

به عنوان مثال، شما می توانید یک دوره آموزشی یک ساله را برای تبدیل شدن مسئول مراقبت های بهداشتی بگذرانید، و در همین حین دوره ی دستیار پرستاری که سه سال طول می کشد را بگذرانید و در طی آن حقوق نیز دریافت خواهید کرد.

پس از آن، همه درها به روی شما باز هستند و می توانید یا شروع به کار کنید یا با Ausbildung ادامه دهید.

چند مورد از آموزش های یک ساله عبارتند از:

  • دستیار پرستار سالمندان
  • دستیار بهداشت و پرستاری
  • گروهبان متخصص
OVERVIEW
_

انواع آوسبیلدونگ

 Ausbildung آوسبیلدونگ مطالعات دوگانه یا مدرک تحصیلی دوگانه چیست؟

 نوع دیگری از انواع آوسبیلدونگ Ausbildung، با مدرک تحصیلی سطح بالاتر همراه است که یک برنامه مطالعاتی دوگانه است. در اینجا متقاضیان باید گواهی ورود به دانشگاه را داشته باشند که معمولاً دیپلم دوره ی دبیرستان است. حدود 1500 برنامه مطالعات دوگانه در آلمان وجود دارد که عمدتاً در زمینه تجارت، فناوری و علوم اجتماعی هستند. برنامه های مطالعات دوگانه شامل بخش کارآموزی در یک شرکت و تحصیل در یک دانشگاه است. کارورزان نیز حقوق می گیرند.

مزیت اصلی مطالعات دوگانه این است که به طور قابل توجهی سطح صلاحیت بالاتری کسب خواهید کرد و همزمان دانش عملی و تئوری را به دست خواهید آورد. در پایان این برنامه، دانش آموزان یک آزمون لیسانس را پشت سر میگذارند و مدرک کارشناسی مرتبط با موضوع را دریافت می کنند. پس از برنامه تحصیلی دوگانه (مطالعات دوگانه)، فارغ التحصیلان به لطف تجربیات به دست آمده در طول دوره آموزشی، شانس شغلی بسیار خوبی دارند.

نمونه هایی از برنامه های مطالعاتی دوگانه عبارتند از:

  • انفورماتیک کسب و کار
  • مدیریت ورزش و مربی تناسب اندام
  • مدیریت رویداد

به خاطر داشته باشید که هم شرکت ها و هم دانشگاه ها درخواست ها ، معمولا از یک سال قبل و خیلی سریع جمع آوری می کنند.

OVERVIEW
_

انواع آوسبیلدونگ

محبوب ترین انواع آوسبیلدونگ Ausbildung در آلمان

برخی از انواع آوسبیلدونگ Ausbildung  نسبت به سایر برنامه ها محبوب تر هستند. هر ساله اداره آمار فدرال آلمان ارزیابی می کند که کدام آموزش حرفه ای تعداد کارآموزان بیشتری دارد. در اینجا برنامه ها و مشاغل Ausbildung با بیشترین تعداد شرکت کننده آمده است:

  • صنعت و تجارت: فروشندگان، مدیریت اداری
  • مشاغل ماهر: تکنسین مکاترونیک خودرو، تکنسین الکترونیک، نقاش و لاک الکل
  • حرفه های لیبرال: دستیاران پزشکی، دستیاران دندانپزشکی، دستیاران مالیاتی
  • خدمات عمومی: معاونت اداری، معاونت بیمه اجتماعی
  • کشاورزی: ​​کشاورزان، باغداران و باغبانان
OVERVIEW
_

انواع آوسبیلدونگ

الزامات برنامه Ausbildung

انواع آوسبیلدونگ Ausbildung  مانند: آوسبیلدونگ دوگانه و مدرسه محور در مورد شرایط ورود به دوره انعطاف پذیرتر هستند. برای گذراندن این دوره ها معمولاً گواهی مدرسه متوسطه  (Realschule or Mittlere Reife) کافی و حتی بیشتر از کافیست.

 

با این حال، برخی از انواع آوسبیلدونگ ممکن است نیاز به دیپلم دبیرستان (12-13 سال مدرسه) داشته باشند، در حالی که برای دوره ی مطالعات دوگانه (Duale Studien)، باید گواهی ورود به دانشگاه ارائه دهید. در آلمان، متقاضیان واجد شرایط برای ورود به دانشگاه در صورتی هستند که دبیرستان (Abitur) را به پایان رسانده باشند.

OVERVIEW
_

نتیجه گیری: 

در این مقاله به انواع آوسبیلدونگ های آلمان در سال 2024 پرداختیم. هلدینگ مهاجرتی پیشگامان اپلای با بیش از یک دهه سابقه ی درخشان در امور مهاجرتی و تعداد فراوانی ویزای موفق آلمان و سایر کشورها در خدمت شما عزیزان است. جهت اخذ مشاوره و ثبت نام در دوره ی اوسبیلدونگ آلمان فرم زیر را تکمیل فرمائید.

دریافت مشاوره رایگان

همکاران ما پس از ثبت درخواست با شما تماس خواهند گرفت

مهاجرت موفق با هلدینگ پیشگامان اپلای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *