مهاجرت به ترکیه 2024

در طی سالیان اخیر، کشور ترکیه به‌سبب پیشرفت روزافزون خود و امکانات اجتماعی و رفاهی منحصربه‌فردش، به یکی از مناسب‌ترین مقاصد مهاجرتی دنیا تبدیل شده است. تا آنجا که هرساله، افراد زیادی فکر مهاجرت به ترکیه را در ذهن خود می‌پرورانند و برای زندگی در این سرزمین خوش‌آب‌وهوا رویاپردازی می‌کنند. اما برای مهاجرت به ترکیه از چه طریقی باید اقدام کرد؟ این همان موضوعی است که می‌خواهیم بررسی کنیم و متناسب با آن، هر یک از روش‌های مهاجرت به ترکیه را جداگانه موردبحث قرار دهیم.

یعنی ضمن مطرح‌کردن موضوع مهاجرت به ترکیه بدون پاسپورت و ارائه توضیحاتی پیرامون آن، قصد داریم در خصوص شیوه مهاجرت به ترکیه از طریق کار حرف بزنیم و بگوییم که روند مهاجرت به ترکیه از طریق ثبت شرکت چگونه است.

کشورترکیه
پایتختآنکارا
جمعیت90 میلیون
پیش شماره90+
واحد پوللیره ترک
زبان رسمیترکی استانبولی
OVERVIEW
_

بررسی شرایط و قوانین مهاجرت به ترکیه در سال 2024

مهاجرت به ترکیه

در سال‌های اخیر به دلیل سیاست‌های مهاجرپذیری کشور ترکیه و آسانتر شدن اخذ تابعیت این کشور از طریق خرید ملک در ترکیه و یا سرمایه‌‌گذاری در ترکیه موجب شده است. ایرانی‌های بسیاری این کشور را به عنوان بهترین مقصد مهاجرتی انتخاب کنند. ترکیه یکی از کشورهای توریستی است که از تنوع فرهنگی، امکانات تحصیلی و اجتماعی هم‌تراز با کشورهای پیشرفته اروپایی و بهترین دانشگاه‌های جهان برخوردار است. هزینه زندگی در ترکیه در مقایسه با کشورهای اروپایی بسیار پایین‌ است درحالی کیفیت زندگی در این کشور با بهترین کشورهای جهان برابری می‌کند. در این مطلب از موسسه مهاجرتی پیشگامان به کلیه روش‌ها و شرایط مهاجرت به ترکیه پرداخته‌ایم.

Bussines
_

مهاجرت به ترکیه از طریق کار

مهاجرت به ترکیه

مهاجرت به ترکیه از طریق کار یکی از بهترین روش های دریافت اقامت است. به منظور اخذ مجوز کار، ابتدا نیاز به یک پیشنهاد کاری از یک کارفرمای ترکیه ای است. متقاضیان باید به این نکته توجه داشته باشند که تسلط به زبان ترکی استانبولی از جمله پیش نیازهای اصلی برای استخدام توسط کارفرمایان ترک است و مشاغلی که به زبان انگلیسی باشند بسیار محدود هستند.

کاریابی از طریق وب سایت های کننده فرصت های شغلی بین المللی در ترکیه امکان پذیر است و برای شهروندان ایرانی به دلیل امکان سفر بدون‌ ویزا به ترکیه تا 90 روز می توانند به صورت حضوری اقدام به جست وجوی کار و سپس دریافت پیشنهاد شغلی کنند.

پس از توافق با کارفرما، ابتدا به فرد اقامت یک ساله اعطا می گردد که در صورت تمدید قرارداد کاری توسط کارفرما، مدت اقامت نیز تمدید می گردد.همچنین ویزاهای کاری دیگری به نام های ویزای کار هنرمندان، ورزشکاران، خبرنگاران، تعمیرکاران فنی و اساتید دانشگاه نیز برای کار در ترکیه وجود دارند.

همچنین در صورتی که فرد 5 سال در ترکیه اقامت داشته باشد و بیمه و مالیات خود را بپردازد، واجد شرایط اخذ پاسپورت ترکیه می‌شود و می‌تواند برای دریافت اقامت دائم این سرزمین، درخواست خود را ثبت کند. لازم‌به‌ذکر است که ما در خصوص شرایط کار در ترکیه و ویزای کاری ترکیه، پیش‌تر مقالات جداگانه‌ای نوشته‌ایم و جزئیات این مسائل را توضیح داده‌ایم.

می‌توانید آن‌ها را مطالعه کنید. اما نکته مهم در خصوص مهاجرت به ترکیه برای کار این است که افراد برای فعالیت در این سرزمین، باید حتما مجوز کار این کشور یا همان «چالیشما ایزین» را دریافت کنند. زیرا کارکردن بدون مجوز در ترکیه، تخلف است و مشمول مجازات می‌شود. همچنین باید بدانید که صدور این کارت، به‌دست وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه (MLSS) انجام می‌شود و ممکن است تا 90 روز طول بکشد.

Education
_

مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل

مهاجرت به ترکیه

با توجه به موقعیت تحصیل در ترکیه در مقطع دبیرستان و وجود دانشگاه های معتبر بسیاری در ترکیه و هزینه پایین زندگی، باعث شده است متقاضیان مهاجرت به ترکیه برای تحصیل نیز نرخ بالایی را به خود اختصاص دهند. یکی از راه های اقامت در ترکیه از طریق تحصیل است.

متقاضیانی که قصد مهاجرت به ترکیه دارند و میخواهند در ترکیه به تحصیل بپردازند، حتما باید در ابتدا پذیرش دانشگاه را کسب کنند سپس به کنسولگری ترکیه در کشور خود مراجعه کرده و از طریق نامه پذیرش و فرم درخواست ویزا برای ویزای تحصیلی اقدام کنند.

مهاجرت به ترکیه و تحصیل در ترکیه در تمامی مقاطع امکان پذیر است. عموما آموزش در دانشگاه‌های دولتی ترکیه به زبان ترکی و در دانشگاه‌های خصوصی به زبان انگلیسی رایج است و افرادی که بخواهند در این دانشگاه ها به تحصیل بپردازند برای پذیرش، نیازمند مدارک زبان هستند.

دانشگاه های ترکیه در رنکینگ جهانی دارای رتبه های خوبی هستند. برای تحصیل در ترکیه شما یا باید پذیرش دانشگاه های دولتی را بگیرید که قبل از آن باید آزمون یوس را امتحان دهید و در صورت قبولی می توانید در دانشگاه تحصیل کنید و پذیرش دانشگاه های خصوصی رابگیرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به مطالعه مقاله آزمون یوس که در سایت قرار داده ایم مراجعه کنید. پس از قبولی در دانشگاه و ثبت نام میتوانید اقامت تحصیلی ترکیه را دریافت کنید.

Investment
_

مهاجرت به ترکیه از طریق سرمایه گذاری

مهاجرت به ترکیه

پیش‌تر، در خصوص مهاجرت به ترکیه از طریق خرید خانه صحبت کردیم. اما در خصوص سایر روش‌های سرمایه‌گذاری، شیوه کار چنین است که اگر شخصی بخواهد اقامت ترکیه را با سپرده‌گذاری در بانک اخذ کند، باید مبلغ 500هزار دلار آمریکا را به‌مدت 3 سال در یکی از این بانک‌ها نگهداری کند و هیچ‌گونه برداشتی از حساب خود نداشته باشد. گفتنی است که تا سال 2017، این مبلغ 3میلیون دلار بود اما پس از آن دولت‌مردان ترکیه تصمیم گرفتند که جهت آسان‌ترشدن روند مهاجرت به ترکیه، مبلغ سپرده را کاهش دهند.

همچنین در صورتی که فرد تصمیم داشته باشد برای مهاجرت به ترکیه از طریق سرمایه گذاری، شیوه خرید سهام ترکیه را امتحان کند، باز هم باید مبلغ 500هزار دلار آمریکا از سهام ترکیه را خریداری کند و آن را به‌مدت 3 سال نزد خود نگه دارد.

لازم‌به‌ذکر است که مهاجرت به ترکیه در این روش نیز، حداقل مبلغ لازم برای خرید سهام ترکیه 2میلیون دلار بود که بعدها در سال 2017 کاهش یافت. در نهایت ذکر این نکته ضروری است که چنانچه اشخاص قصد داشته باشند شیوه مهاجرت به ترکیه از طریق سرمایه گذاری را امتحان کنند، به تاییدیه‌های گوناگونی نیاز دارند. به این صورت که برای مهاجرت از طریق سپرده بانکی، به تاییدیه سازمان مقررات و نظارت بانکی و برای مهاجرت به ترکیه از طریق خرید سهام، به تاییدیه معاونت خزانه‌داری ترکیه نیاز است.
اخذ اقامت ترکیه از طریق سرمایه گذاری با توجه به سیاست های کشور ترکیه در جهت جذب سرمایه گذاران خارجی به چند روش امکان پذیر است. افرادی که بتوانند در کشور ترکیه سرمایه گذاری کنند علاوه بر اخذ اقامت این کشور می توانند به سود قابل توجهی نیز دست یابند. روش های متعددی برای مهاجرت به ترکیه از طریق سرمایه گذاری وجود دارد از جمله: ثبت شرکت، کارآفرینی، خرید ملک، خرید سهام و اوراق بهادار و غیره که بهترین آنها می توان خرید ملک را نام برد. این سرمایه گذاری ها براساس قانون کشور ترکیه منجر به اخذ به تابعیت ترکیه می شود.

  • مهاجرت به ترکیه و سرمایه‌گذاری از طریق سپرده بانکی در ترکیه در این روش، شخص سرمایه‌گذار می‌تواند تابعیت ترکیه را دریافت کند. برای تحقق این امر، وی باید حداقل پانصد هزار (۵۰۰۰۰۰) دلار آمریکا یا معادل آن، ارز خارجی یا لیر ترکیه را در یکی از بانک‌های ترکیه سپرده گذاری کند و تا سه سال مبلغ مذکور را برداشت نکند.
  • سرمایه‌گذاری از طریق خرید اوراق قرضه با خرید اوراق قرضه نیز می‌توان تابعیت ترکیه را دریافت کرد. برای عملی نمودن این امر، لازم است شخص سرمایه‌گذار پانصد هزار (۵۰۰۰۰۰) دلار آمریکا یا معادل آن ارز خارجی یا لیر ترکیه، اوراق قرضه دولتی خریداری کند و تا سه سال آن را به فروش نرساند.
  • سرمایه‌گذاری از طریق خرید سهام در روش سرمایه‌گذاری از طریق خرید سهام، شخص سرمایه‌گذار باید حداقل مبلغ پانصد هزار دلار (۵۰۰۰۰۰) آمریکا یا ارز خارجی معادل آن یا لیر ترکیه، سهام خریداری کند و تا سه سال سهام مذکور را به فروش نرساند و یا انتقال ندهد.
  • سرمایه‌گذاری از طریق خرید ملک در ترکیه سرمایه‌گذاری از طریق خرید ملک در ترکیه یکی از روش‌های ساده برای اخذ تابعیت ترکیه محسوب می‌شود. در این روش، سرمایه‌گذار باید حداقل ۲۵۰۰۰۰ هزار دلار را به خرید ملک در ترکیه اختصاص دهد و ملک خریداری شده را حداقل تا سه سال نگهداری کند یعنی آن را به فروش نرساند.
Birth of a child
_

مهاجرت به ترکیه از طریق تولد فرزند

مهاجرت به ترکیه

یکی از راه هایی که می توانید برای فرزندان تازه متولد شده خود تابعیت ترکیه را دریافت کنید، درخواست شهروندی ترکیه و پاسپورت این کشور از طریق تولد است. ترکیه بر اساس محل تولد حق اخذ تابعیت را پذیرفته است اما متولد شدن در ترکیه هیچگونه حقوقی از نظر شهروندی به همراه ندارد. تابعیت ترکیه از طریق تولد بر اساس خویشاوندی است و اگر یکی از والدین شهروند ترکیه باشد، پاسپورت ترکیه به فرزند تازه متولد شده شما اعطا می شود.

تولد فرزند در ترکیه و قوانین آن

زایمان در ترکیه برای خارجی ها بسیار آسان است. هیچ محدودیتی برای تولد فرزند در ترکیه وجود ندارد. اما باید به یاد داشته باشید که موضوع ذکر شده به این معنا نیست که شما می توانید با به دنیا آوردن نوزاد خارجی در ترکیه تابعیت این کشور را دریافت کنید. از آنجایی که اخذ تابعیت ترکیه از طریق تولد با تولد نوزاد غیرممکن است، در این کشور قانون خاک وجود ندارد و بحرانی ترین موضوع، روابط خونی است.

بر اساس قوانین این کشور، اگر پدر نوزاد تابعیت ترکیه و مادر تابعیت خارجی داشته باشد و ازدواج آنها به صورت قانونی و رسمی ثبت شده باشد، کودک در بدو تولد دارای تابعیت ترک خواهد بود. همچنین اگر مادر نوزاد شهروند ترکیه باشد، نوزاد به دلیل داشتن رابطه خونی تابعیت خواهد داشت. اگر ازدواج والدین به صورت قانونی ثبت نشده باشد، در صورت وجود رابطه خونی، پدر یا مادری که تابعیت ترکیه را دارند می توانند برای نوزاد خود تابعیت ترکیه را دریافت کنند.

مراحل قانونی برای اخذ تابعیت ترکیه از طریق تولد برای نوزاد

یکی از دغدغه های والدینی که تابعیت ترکیه از طریق تولد دارند، گرفتن پاسپورت برای فرزند متولد شده در ترکیه است. طبق قوانین اداره مهاجرت ترکیه، مراحل اخذ شناسنامه و گذرنامه برای کودکان متولد شده در ترکیه به شرح زیر است:

دریافت شناسنامه نوزاد
اولین قدم دریافت شناسنامه از بیمارستان محل تولد نوزاد است. بیمارستان های ترکیه هیچ محدودیتی برای زایمان مادران خارجی ندارند. پس از تولد نوزاد، برگه ای به نام شناسنامه در اختیار والدین نوزاد قرار می گیرد که محل، روز و تاریخ دقیق تولد نوزاد در آن درج شده است.

اعلام تولد فرزند به اداره ثبت احوال ترکیه (اداره جمعیت)
تولد نوزادان در ترکیه باید به اداره ثبت احوال گزارش شود. طبق قوانین ترکیه، اطلاع رسانی به اداره ثبت احوال ترکیه باید ظرف 30 روز پس از تولد نوزاد انجام شود. برای این منظور یکی از والدین نوزاد باید با شناسنامه صادر شده از بیمارستان، پاسپورت و نشانی ثبت نام والدین به اداره ثبت احوال (nüfus، بخش جمعیت) مراجعه کرده و شناسنامه فرزند خود را در ترکیه دریافت کند.

البته فرض کنید فرزندی در ترکیه متولد شده باشد و والدین اقامت دائم ترکیه را داشته باشند. در این صورت باید به اداره مهاجرت استان محل اقامت Goç Idaresi اطلاع دهید تا برای اقامت قانونی نوزاد تازه متولد شده در ترکیه مدرک شناسایی صادر کند.

اقدام برای اخذ تابعیت ترکیه از طریق تولد و مهاجرت به ترکیه
همانطور که در ابتدا گفتیم، دریافت پاسپورت و تابعیت ترکیه برای نوزادانی که در ترکیه متولد می شوند، تنها در صورتی امکان پذیر است که یکی از والدین ترکیه باشد یا تابعیت ترکیه داشته باشد. در مقایسه با کانادا و ایالات متحده که به فرزندان متولد شده در ترکیه تابعیت می دهند، به فرزندان متولد شده در ترکیه تنها در صورتی تابعیت داده می شود که یکی از والدین دارای تابعیت باشد. برای اطلاع از شرایط اخذ تابعیت ترکیه مقاله اخذ تابعیت ترکیه از طریق تولد را مطالعه نمایید.

نکات ضروری برای اخذ تابعیت ترکیه از طریق تولد

برای دریافت پاسپورت نوزاد تازه متولد شده نکات مهمی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:

طبق قوانین ترکیه، اگر نوزادی از والدین ترک متولد شود، حق نام گذاری متعلق به پدر است. اما اگر تنها یکی از والدین ترک باشد، والدین می توانند دو نام برای نوزاد خود انتخاب کنند.
اگر پدر نوزاد خارجی و مادرش ترک باشد، نوزاد با تولد تابعیت ترکیه محسوب می شود، حتی اگر ازدواج رسمی نداشته باشد.
اگر مادر خارجی و پدر ترک باشد، نوزادی که از پدر ترک در ترکیه متولد می شود، می تواند تابعیت ترک داشته باشد. یعنی به غیر از اخذ تابعیت، می تواند شناسنامه ترکیه نیز داشته باشد.
اگر پدر و مادر هر دو تابعیت ترکیه را نداشته باشند، نوزاد فقط در ترکیه متولد می شود و شناسنامه او برای خارجیان دارای تابعیت ترکیه یکسان خواهد بود. علاوه بر این، بر اساس محل اقامت والدین، حق اقامت به نوزاد اعطا می شود.
پس از تولد نوزاد، فرد باید ظرف مدت یک ماه برای اقامت یا شهروندی ترکیه اقدام کند. مدارک مورد نیاز برای شناسنامه و گذرنامه را در ادامه مطلب ببینید.
آیا تابعیت ترکیه از طریق تولد امکان پذیر است؟

متولد شدن در ترکیه هیچ حقی را از نظر شهروندی ایجاد نخواهد کرد. ملیت ترک از طریق تولد بر اساس خویشاوندی یا خون است.

وقتی یک خارجی در ترکیه زایمان می کند چه اتفاقی می افتد؟

نوزادان تازه متولد شده تا زمانی که مادر یا پدر شهروند ترکیه باشند می توانند تابعیت ترکیه را از طریق تولد دریافت کنند.

آیا تابعیت ترکیه از طریق تولد آسان است؟

بله. پس از دریافت شناسنامه نوزاد، تولد نوزاد باید به اداره ثبت احوال گزارش شود. سپس، می توانید برای اخذ تابعیت ترکیه از طریق تولد اقدام کنید.

آیا برای زایمان در ترکیه باید پول پرداخت کرد؟

برای خارجی ها، هم هزینه درمان و هم زایمان، حتی در بیمارستان های دولتی باید پرداخت شود.

Marriage
_

مهاجرت به ترکیه از طریق ازدواج

مهاجرت به ترکیه

یکی دیگر از روش های مهاجرت به ترکیه ازدواج با یک شهروند ترکیه ای می باشد، که منجر به اخذ اقامت این کشور خواهد شد. برای دریافت تابعیت ترکیه از طریق ازدواج باید حداقل 3 سال از ازدواج افراد در این کشور گذشته باشد. همچنین این ازدواج باید در کشور ترکیه ثبت شود. متقاضیان باید توجه داشته باشند که نباید ازدواج آن ها صوری بوده و صرفا جهت دریافت تابعیت باشد.

در صورتی که اداره مهاجرت ترکیه متوجه شود که این ازدواج صوری می باشد و جهت اخذ اقامت انجام شده، این کار جرم تلقی شده و جریمه مالی و یا زندان خواهد داشت. از این رو افراد باید مدارک کافی برای اثبات ازدواج خود به اداره مهاجرت استانبول ارائه دهند. اخذ شهروندی ترکیه از طریق ازدواج 3 تا 5 سال طول خواهد کشید.

Sport
_

اخذ اقامت و مهاجرت به ترکیه ورزشکاران

مهاجرت به ترکیه

قانون شماره 6735 بین‌المللی کار که نحوه دریافت مجوز کار و معافیت‌های کار برای ورزشکاران و مربیان خارجی را تنظیم می‌کند، در 13 آگوست 2016 لازم‌ الاجرا شد. یکی از مفاد جدیدی که مجوزهای کار و معافیت‌ها را تنظیم می‌کند و توسط قانون شماره 6735 بین‌المللی کار ترکیه وجود داشت،. لغو ، معافیت شغلی ورزشکاران و مربیان خارجی که در قانون حمایت از اتباع خارجی به شماره 4837 تنظیم شده بود، برای اتباع خارجی است.

بر اساس قانون جدید و لازم الاجرا، ورزشکاران و فوتبالیست های خارجی موظف به دریافت مجوز کار هستند. مجوز کار مدرکی است که توسط وزارت کار و تامین اجتماعی صادر می شود و به دارنده آن حق کار و اقامت قانونی در ترکیه را می دهد.

معافیت کار چیست؟

به عنوان یک قاعده، خارجی ها نمی توانند بدون دریافت مجوز کار صادر شده توسط وزارت بهداشت کار کنند. با این حال، طبق قانون، استثناهایی برای این وضعیت وجود دارد. در گذشته ورزشکاران اتباع خارجی نیز در چارچوب قانون 4837 مشمول معافیت کار بودند که نیازی به مجوز کار نداشتند. با مقررات جدید، ورزشکاران اتباع خارجی اکنون ملزم به دریافت مجوز کار هستند.

ورزشکاران خارجی چه کسانی هستند؟

ورزشکاران ملی خارجی، مربیان، کمک مربیان و سازندگان تجهیزات که برای اهداف ورزشی به ترکیه می آیند نیز در این محدوده در نظر گرفته می شوند.

The Property
_

اخذ اقامت و مهاجرت به ترکیه از طریق خرید ملک

مهاجرت به ترکیه

شما با خرید آپارتمان در ترکیه نه‌تنها می‌توانید برای اخذ تابعیت و پاسپورت این کشور اقدام کنید؛ بلکه به طور کامل اختیار ملک خریداری شده خود را دارید و در صورت نیاز این امکان را خواهید داشت که پس از سه سال ملک مورد نظر خود را به نرخ روز به فروش برسانید و از این طریق هم اقامت ترکیه را کسب کنید و هم به سود برسید.

برای مهاجرت به ترکیه از طریق دریافت مشاوره تخصصی از مشاوران مجموعه برای انجام این روش اقامتی در ترکیه میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید یا با شماره تماس‌های درج شده در سایت با ما در ارتباط باشید.

چهار فاکتور برای مهاجرت

دریافت مشاوره رایگان

همکاران ما پس از ثبت درخواست با شما تماس خواهند گرفت

ویزای موفق پیشگامان اپلای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *