انواع ویزای آمریکا

انواع ویزای آمریکا


OVERVIEW
_

انواع ویزای آمریکا 

انواع ویزاهای مهاجرتی و غیر مهاجرتی آمریکا

در این مقاله، ما به بررسی انواع ویزای آمریکا می‌پردازیم. آمریکا به عنوان یک کشور مهاجرپذیر، انواع زیادی از ویزاها را برای افرادی که به دنبال سفر و مهاجرت به این کشور هستند، فراهم کرده است.

 

ویزاهای ایالات متحده آمریکا به دو دسته اصلی ویزای مهاجرتی و ویزای غیر مهاجرتی تقسیم می‌شوند. به عنوان یک درخواست کننده ویزا، شما باید با توجه به شرایط خود بدانید که برای چه نوع ویزایی درخواست دهید؛ زیرا یک درخواست اشتباه می‌تواند باعث رد شدن درخواست ویزا شما شود.

 

در این مقاله، به بررسی انواع ویزای مهاجرتی آمریکا و ویزای غیر مهاجرتی آمریکا می‌پردازیم. ما به بررسی جزئیات ویزاهای زیرمجموعه این دسته‌ها نیز خواهیم پرداخت، از جمله ویزای تحصیلی آمریکا و انواع آن، ویزای کاری آمریکا و انواع آن، و همچنین ویزای خانوادگی آمریکا و …؛ برای اطلاعات بیشتر از آمار و تعداد ویزاهای صادر شده برای ایرانیان، می‌توانید به لینک آمار ویزا بولتن و ویزاهای مهاجرتی و غیر مهاجرتی مراجعه کنید. این آمار به روز می‌شود پس از انتشار ماهانه توسط وزارت خارجه آمریکا.

 

موسسه پیشگامان اپلای ، تخصص دارد در اخذ ویزای توریستی آمریکا، اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های آمریکا و مشاوره برای اخذ اقامت دائم آمریکا. برای تماس با کارشناسان موسسه پیشگامان اپلای ، می‌توانید از شماره های 02122557882 و 05191005222 (10 خط ویژه) استفاده کنید.

ویزای مهاجرتی یا IV (Immigrant Visa) ویزاهایی هستند که برای مهاجرت به آمریکا دریافت می‌شوند. هدف از این ویزاها دریافت اقامت دائم یا گرین کارت است و فرد دارنده این ویزا به محض ورود به آمریکا گرین کارت خود را دریافت می‌کند.

 

انواع ویزای مهاجرتی آمریکا به سه دسته اصلی ویزاهای خانوادگی، ویزاهای بر پایه اشتغال و ویزاهای مهاجرتی متفرقه تقسیم‌بندی می‌شوند. در ادامه به توضیح هرکدام از این زیرمجموعه‌ها خواهیم پرداخت.

 

انواع ویزای ازدواج آمریکا و خانوادگی برای افرادی صادر می‌شود که نسبت‌های فامیلی با شهروندان آمریکایی یا دارندگان گرین کارت آمریکا دارند. این افراد با داشتن شرایط مشخص، می‌توانند ویزای خانوادگی دریافت کنند. افراد دارنده این ویزا به محض ورود به آمریکا گرین کارت خود را دریافت می‌کنند.

OVERVIEW
_

انواع ویزای خانوادگی آمریکا

انواع ویزای آمریکا، انواع ویزای ازدواج آمریکا، انواع ویزاهای آمریکا

نام ویزا

نسبت شخص درخواست کننده ویزا با فرد مقیم در آمریکا

وضعیت اقامتی شخص مقیم آمریکا

شرایط فرد درخواست کننده

IR2

فرزند

شهروند

مجرد و زیر 21 سال

F1

فرزند

شهروند

مجرد و بالای 21 سال

F3

فرزند

شهروند

متاهل و سن اهمیتی ندارد

F2B

فرزند

دارنده گرین کارت آمریکا

مجرد و زیر 21 سال

F4

برادر یا خواهر

شهروند

-

IR5

پدر یا مادر

شهروند

-

CR1

همسر

شهروند

-

F2A

همسر

دارنده گرین کارت آمریکا

-

K-1

نامزد

شهروند

-

 

نام ویزا و شرایط مرتبط

۱. ویزای IR2 آمریکا

   - نسبت شخص درخواست کننده: فرزند   

   - وضعیت اقامتی شخص مقیم آمریکا: شهروند

   - شرایط فرد درخواست کننده: مجرد و زیر ۲۱ سال

۲. ویزای F1 آمریکا

   - نسبت شخص درخواست کننده: فرزند

   - وضعیت اقامتی شخص مقیم آمریکا: شهروند

   - شرایط فرد درخواست کننده: مجرد و بالای ۲۱ سال

۳.ویزای F3 آمریکا

   - نسبت شخص درخواست کننده: فرزند

     - وضعیت اقامتی شخص مقیم آمریکا: شهروند

   - شرایط فرد درخواست کننده: متاهل و سن اهمیتی ندارد

۴.ویزای F2B آمریکا

   - نسبت شخص درخواست کننده: فرزند

     - وضعیت اقامتی شخص مقیم آمریکا: دارنده گرین کارت آمریکا

   - شرایط فرد درخواست کننده: مجرد و زیر ۲۱ سال

۵. ویزای F4 آمریکا

   - نسبت شخص درخواست کننده: برادر یا خواهر

     - وضعیت اقامتی شخص مقیم آمریکا: شهروند

۶.ویزای IR5 آمریکا

   - نسبت شخص درخواست کننده: پدر یا مادر

     - وضعیت اقامتی شخص مقیم آمریکا: شهروند

۷.ویزای CR1 آمریکا

   - نسبت شخص درخواست کننده: همسر

     - وضعیت اقامتی شخص مقیم آمریکا: شهروند

۸. ویزای F2A آمریکا

   - نسبت شخص درخواست کننده: همسر

     - وضعیت اقامتی شخص مقیم آمریکا: دارنده گرین کارت آمریکا

۹. ویزای K-1 آمریکا

   - نسبت شخص درخواست کننده: نامزد

     - وضعیت اقامتی شخص مقیم آمریکا: شهروند

برای درک بهتر در زیر چند مثال برای شما آورده ایم:

  1. اگر والدین شما شهروند آمریکا هستند و شما بالای 21 سال دارید اما ازدواج نکرده‌اید، می‌توانید ویزای F1 آمریکا را درخواست دهید.
  2. اگر فرزندان شما شهروند آمریکا هستند، می‌توانید ویزای IR5 دریافت کنید.
  3. اگر زیر 21 سال هستید و تاکنون ازدواج نکرده‌اید و پدر یا مادر یا هر دو آنها گرین کارت آمریکا دارند، می‌توانید درخواست ویزای F2B آمریکا بدهید.

ازدواج با یک شهروند آمریکا منجر به دریافت ویزای CR1 می‌شود و ازدواج با دارنده گرین کارت آمریکا به شما ویزای F2A را تخصیص می‌دهد. هرکدام از این ویزاها دارای شرایط خاصی است که می‌توانید با مطالعه مقالات ما اطلاعات بیشتری را دریافت کنید.

ویزای نامزدی یا K-1 در دسته ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا قرار دارد، اما به دلیل ماهیت مهاجرتی آن، می‌توان آن را در دسته ویزاهای مهاجرتی نیز جای داد. این ویزا برای افرادی مناسب است که هنوز با یک شهروند آمریکا ازدواج نکرده‌اند اما با فردی قرار دارند که پس از ورود به آمریکا با او ازدواج می‌کنند.

ویزای نامزدی یا K-1 پس از ازدواج، امکان دریافت گرین کارت آمریکا را فراهم می‌کند. مدت اعتبار این ویزا 90 روز است و در صورت عدم ازدواج در این مدت، امکان تمدید وجود ندارد. برای اطلاعات بیشتر در مورد این ویزا، مقاله ویزای ازدواج و نامزدی در آمریکا K-1 را مطالعه کنید.

OVERVIEW
_

انواع ویزای کاری آمریکا

انواع ویزای آمریکا، انواع ویزا امریکا، انواع ویزاهای آمریکا

انواع ویزای آمریکا، ویزای کاری آمریکا: گروه ویزای کاری آمریکا که با نام ویزای مبتنی بر اشتغال (Employment Based Visas) نیز شناخته می‌شوند، ویزاهایی هستند که به منظور ورود افراد موثر در زمینه‌های کاری، سرمایه‌گذاری و کارآفرینی صادر می‌شوند. انواع ویزای کاری آمریکا شامل موارد زیر می‌شوند:

انواع ویزای آمریکا، ویزای نخبگان یا E1 آمریکا: ویزای نخبگان مخصوص افرادی است که دارای مقام‌های بسیار بالای جهانی در زمینه هنر و ورزش هستند. این افراد برای دریافت ویزای آمریکا نیازمند هیچ شرایط دیگری نیستند و حتی برای دریافت ویزا نیاز به کارفرما یا اسپانسر ندارند.

انواع ویزای آمریکا، دانشمندان و محققان برجسته بین‌المللی و مدیران بزرگ بین‌المللی:

این گروه نیز می‌توانند از شرایط این ویزا استفاده کنند، اما نسبت به نخبگان ورزشی و هنری، نیازمند موسسه‌ای هستند که در آمریکا خواهان آن‌ها باشد و اسپانسری آنان را برعهده گرفته و حامیشان باشد.

انواع ویزای آمریکا، تلنت ویزای آمریکا

 دو نوع از ویزاهای معروف آمریکا EB1A و EB1B میباشند که مختص مهندسین، مخترعین، کارآفرینان،هنرمندان و ورزشکاران با استعداد بالا است. 

شرایط تلنت ویزای آمریکا:

  • هنرمندان و ورزشکاران واجد شرایط که، جوایز جهانی یا بین المللی اخذ کرده اند.
  • پروفسور ها و اساتید مطرح دانشگاهی
  • مدیران ارشد شرکت های برجسته ی بین المللی
  • مخترعین با اختراعات خاص و نوآوری های مورد نیاز در آمریکا

انواع ویزای آمریکا، ویزای کاری E2 و E3 آمریکا:

این گروه یکی دیگر از انواع ویزای کاری آمریکا هستند. این نوع ویزاها نسبت به ویزای E1 شرایط مهارتی آسان‌تری دارند، ولی پذیرش و صدور این نوع ویزاها سخت‌تر صورت می‌پذیرد. برای دریافت ویزای E2 و E3 باید ابتدا از یک کارفرمای آمریکای پیشنهاد کار یا جاب آفر داشته باشید. شرایط این ویزاها نیازمند مدت زمان طولانی برای موقعیت شغلی مورد نظر و عدم وجود نیروی کار آمریکایی با شرایط مشابه است. برای مطالعه بیشتر می‌توانید به مقاله ویزای کاری E2 آمریکا یا مقاله ویزای کاری E3 آمریکا مراجعه کنید.

انواع ویزای آمریکا، ویزای E4 آمریکا:

یک نوع ویژه از انواع ویزای کاری آمریکا که فقط برای گروه خاصی از مهاجران می‌باشد. این نوع ویزاها معمولاً برای نیروهای کار مذهبی و یا عراقی‌ها و افغانستانی‌هایی صادر می‌شود که به دولت و ارتش آمریکا خدمات ارزنده‌ای انجام داده‌اند. بنابراین این نوع ویزاها شامل ایرانیان نمی‌شود. برای آشنایی با این نوع از ویزاهای کاری آمریکا، می‌توانید مقاله ویزای E4 آمریکا را بخوانید.

انواع ویزای آمریکا، ویزای کاری آمریکا (برای گروه‌های خاص):

  •  SD, SR: نیروی کار مذهبی
  •  SI: مترجمان عراقی و افغان
  •  SQ: عراقی‌هایی که برای دولت آمریکا کار کردند

گروه ویزا

هدف ویزای کاری آمریکا (برای گروه‌های خاص)

SD, SR

مبلغان مذهبی

SI

مترجمان افغان یا عراقی

SQ

افرادی که در جنگ عراق برای دولت آمریكا كار كردند

 

OVERVIEW
_

انواع ویزای سرمایه‌گذاری و کارآفرینی آمریکا:

انواع ویزای آمریکا

شما به وسیله سرمایه‌گذاری و ایجاد کارآفرینی در آمریکا می‌توانید این ویزا را دریافت نمایید. مقدار سرمایه‌گذاری برای دریافت این نوع ویزا، در سال‌های اخیر افزایش یافته است. در حال حاضر برای دریافت ویزای سرمایه‌گذاری آمریکا، باید حداقل 900000 دلار در ایالات و مناطق محروم و یا دارای نرخ بیکاری بالا (مناطق هدف) و یا حداقل یک میلیون و هشتصد هزار دلار در مناطق توسعه یافته و دارای نرخ بیکاری پایین (خارج از مناطق هدف)، سرمایه‌گذاری نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط و نحوه دریافت این ویزا، می‌توانید مقاله ویزای سرمایه‌گذاری E5 آمریکا را بخوانید.

 

انواع ویزای سرمایه‌گذاری و کارآفرینی آمریکا:

  •  C5: کارآفرینی خارج از محدوده‌های هدف
  •  T5: کارآفرینی در محدوده‌های روستایی/یا با نرخ بیکاری بالا (محدوده‌های هدف)
  •  R5: برنامه آزمایشی سرمایه‌گذاری خارج از محدوده هدف
  •  I5: برنامه آزمایشی سرمایه‌گذاری در محدوده هدف

 

انواع ویزای کارآفرینی و سرمایه گذاری آمریکا

انواع ویزای کارآفرینی و سرمایه گذاری آمریکا

تایپ ویزا

هدف ویزا

C5

کارآفرینی خارج از محدوده‌های هدف

T5

کارآفرینی در محدوده‌های روستایی/یا با نرخ بیکاری بالا (محدوده‌های هدف)

R5

برنامه آزمایشی سرمایه گذاری خارج از محدوده هدف

I5

برنامه آزمایشی سرمایه گذاری در محدوده هدف



OVERVIEW
_

سایر انواع ویزای مهاجرتی آمریکا:

انواع ویزای مهاجرتی آمریکا، ویزای مهاجرتی امریکا

یک دسته دیگر از انواع ویزای مهاجرتی آمریکا وجود دارد که تشابهی با ویزاهای خانوادگی آمریکا یا ویزای کاری آمریکا ندارند. به دلیل همین تفاوت این نوع ویزاها را در دسته سایر یا متفرقه دسته‌بندی می‌کنند و شامل موارد زیر است.

 

ویزای لاتاری گرین کارت یا DV:لاتاری گرین کارت آمریکا که به اختصار با نام لاتاری شناخته می‌شود، برنامه‌ای برای حفظ تنوع نژادی در ایالات متحده آمریکا است. در این برنامه قرعه‌کشی ویزای تنوع نژادی آمریکا، هر ساله 55000 ویزا به صورت تصادفی از طریق قرعه کشی بین متقاضیان مهاجرت به آمریکا توزیع می‌شود. این قرعه کشی در سال 1990 در قانون ملیت و مهاجرت آمریکا درج شد و پس از آن هر ساله سهمیه 55000 ویزای مهاجرتی را به خود اختصاص داد.

 

توجه: افراد باید متولد در کشورهای معین و مجاز به شرکت در برنامه لاتاری باشند، و متولدین کشور ایران نیز جز افراد مجاز به شرکت در لاتاری گرین کارت آمریکا هستند. معیار ثبت نام در لاتاری محل تولد شخص ثبت نام کننده است و کشور محل سکونت و تابعیت او ملاک نمی‌باشد. برای آشنایی بیشتر با لاتاری گرین کارت آمریکا و نحوه ثبت‌نام در آن می‌توانید مقاله "لاتاری گرین کارت آمریکا چیست" را بخوانید.

 

ویزای بازگشت فرد مقیم یا SB: بر خلاف تصور عموم، اقامت دائم در آمریکا یا همان گرین کارت، کاملاً با داشتن پاسپورت یا حقوق شهروندی آمریکا متفاوت است. یکی از اختلافات اصلی بین داشتن گرین کارت آمریکا و شهروندی آمریکا این است که گرین کارت آمریکا یک اعتبار 10 ساله دارد و پس از این مدت باید تمدید شود. اما حقوق شهروندی آمریکا نیاز به تمدید ندارد.

 

یک تفاوت دیگر این است که اگر فرد دارنده گرین کارت بیش از یک سال از آمریکا خارج شود، برای ورود مجدد به آمریکا نیازمند دریافت ویزای بازگشت فرد مقیم یا ویزای SB آمریکا خواهد بود. این در حالی است که در وضعیت عادی و خروج‌های کمتر از 6 ماه، دارنده گرین کارت برای ورود مجدد به آمریکا نیازی به اخذ ویزا ندارد و همانند یک شهروند آمریکا مورد شناخته می‌شود.

 

بنابراین، ویزای SB آمریکا فقط برای افرادی صادر می‌شود که دارنده گرین کارت هستند و بیش از یک سال از آمریکا خارج شده‌اند. این ویزا تنها در شرایط خاص صادر می‌شود و برای اکثر افراد کاربردی ندارد.

سایت اداره کار آمریکا

OVERVIEW
_

انواع ویزاهای مهاجرتی آمریکا

انواع ویزای آمریکا

کلاسه ویزا

انواع ویزاهای مهاجرتی آمریکا

زیر مجموعه ویزاهای خانوادگی

زیر مجموعه ویزاهای خانوادگی

IR1 , CR1

همسر یک شهروند آمریکا

K3

ویزای همسر یک شهروند ایالات متحده منتظر تعیین تکلیف درخواست مهاجرت  I130 است.

K1

کسی که قصد ازدواج با یکی از شهروندان آمریکا را دارد و در واقع نامزد اوست

IR3, IH3, IR4 , IH4

فرزند خواندگی توسط شهروندان ایالات متحده آمریکا

IR2, CR2, IR5, F1, F3, F4

داشتن نسبت خانوادگی با شهروندان ایالات متحده آمریکا

F2A, F2B

داشتن نسبت خانوادگی با دارندگان اقامت دائم آمریکا

زیر مجموعه ویزاهای کاری و اشتغال آفرینی

زیر مجموعه ویزاهای کاری و اشتغال آفرینی

E1


E2


E3, EW3


C5, T5, R5, I5


S

مهاجران کاری که شامل گروه‌های زیر هستند:


·     نیروی کار نخبه [اول]


·     حرفه ای هایی که دارای مدارک پیشرفته و افراد دارای توانایی استثنایی هستند [دوم]


·     افراد حرفه ای و دیگر کارگران [سوم]


·     اشتغال زایی / سرمایه گذاران [پنجم]


·     مهاجران خاص [چهارم]


(عبارت داخل کروشه اولویت آن‌ها را نشان می‌دهد)

SD, SR

نیروی کار مذهبی

SI

مترجمان / مترجمان عراقی و افغان

SQ

عراقی‌هایی که به دولت و ارتش آمریکا خدمت کرده‌اند

SQ

افغانستانی‌هایی که به دولت و ارتش آمریکا خدمت کرده‌اند

سایر ویزاها

سایر ویزاها

DV

ویزای گرین کارت آمریکا یا لاتاری

SB

ویزای بازگشت فرد مقیم (دارای اقامت آمریکا)




OVERVIEW
_

زیر مجموعه ویزاهای خانوادگی آمریکا

انواع ویزای آمریکا

  •  IR1, CR1  همسر یک شهروند آمریکا
  •  K3  ویزای همسر یک شهروند ایالات متحده که منتظر تعیین تکلیف درخواست مهاجرت I130 است.
  •  K1  کسی که قصد ازدواج با یکی از شهروندان آمریکا را دارد و در واقع نامزد اوست
  •  IR3, IH3, IR4 , IH4  فرزند خواندگی توسط شهروندان ایالات متحده آمریکا
  •  IR2, CR2, IR5, F1, F3, F4  داشتن نسبت خانوادگی با شهروندان ایالات متحده آمریکا
  •  F2A, F2B  داشتن نسبت خانوادگی با دارندگان اقامت دائم آمریکا
OVERVIEW
_

زیر مجموعه ویزاهای کاری و اشتغال آفرینی آمریکا

انواع ویزای کار در آمریکا، انواع ویزای کاری آمریکا، انواع ویزای کار آمریکا

  مهاجران کاری که شامل گروه‌های زیر هستند  (عبارت داخل کروشه اولویت آن‌ها را نشان می‌دهد) : 

  •  E1 نیروی کار نخبه [اول]
  •  E2  حرفه‌ای‌های دارای مدارک پیشرفته و افراد دارای توانایی استثنایی [دوم]
  •  E3, EW3  افراد حرفه‌ای و دیگر کارگران [سوم]
  •  S    مهاجران خاص [چهارم]
  •  C5, T5, R5, I5    اشتغال‌زایی / سرمایه‌گذاران [پنجم]

سایر ویزاهای کاری آمریکا

  •  SD, SR  نیروی کار مذهبی
  •  SI  مترجمان / مترجمان عراقی و افغان
  •  SQ  عراقی‌هایی که به دولت و ارتش آمریکا خدمت کرده‌اند
  •  SQ  افغانستانی‌هایی که به دولت و ارتش آمریکا خدمت کرده‌اند
  • سایر ویزاها DV  ویزای گرین کارت آمریکا یا لاتاری
  •  SB  ویزای بازگشت فرد مقیم (دارای اقامت آمریکا)

 

OVERVIEW
_

ویزای غیرمهاجرتی آمریکا

انواع ویزای آمریکا

ویزای غیرمهاجرتی آمریکا یا NIV (Non Immigrant Visa) برای سفرهای کوتاه مدت به کشور آمریکا یا دریافت اقامت موقت آمریکا برای گذراندن یک دوره از زندگی (مانند تحصیل در آمریکا) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

در این نوع از ویزاها حتی اگر به شما اجازه کار در آمریکا هم داده شود، اقامت شما از نوع موقت است و حق اقامت دائم در آمریکا را نخواهید داشت. البته راه‌هایی هم وجود دارد که می‌توان با این نوع ویزاها اقامت دائم آمریکا را نیز دریافت کرد که در صورت علاقه به دانستن آن می‌توانید مقاله اخذ اقامت دائم آمریکا را بخوانید.

OVERVIEW
_

انواع ویزای غیر مهاجرتی آمریکا

انواع ویزای آمریکا

ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا انواع بسیار زیادی دارد، برخی از آن‌ها فقط برای کاربردهای بسیار محدود و در ذیل توافق‌نامه‌های خاصی صادر می‌شوند. بنابراین در این قسمت قصد داریم فقط ویزاهای غیر مهاجرتی پر کاربرد و قابل استفاده برای عموم افراد را توضیح دهیم و برای ویزاهای کم کاربرد، فقط به لیست کردن آن‌ها در جدول آخر این مقاله بسنده خواهیم کرد. بنابراین انواع ویزای غیر مهاجرتی آمریکا شامل موارد زیر هستند:

 

بیش از 80% از جمعیت بالای 25 سال در آمریکا، دبیرستان را به پایان رسانده‌اند و بیش از 50% از افراد بالای 27 سال در این کشور تحصیلات دانشگاهی دارند. بالغ بر 27% از مردم آمریکا مدرک کارشناسی دارند و بیش از 9% آن‌ها دارای مدرک تکمیلی هستند. آمریکا در لیست 100 دانشگاه برتر جهان نقش برجسته‌ای دارد و تعداد زیادی از دانشگاه‌ها و کالج‌ها در این لیست به طور قابل توجهی به دانشگاه‌های آمریکایی تعلق دارند.

 

سازمان 21 Universitas در سال 2018، آمریکا را به عنوان بهترین کشور جهان از نظر کیفیت آموزش‌های عالی و پژوهش‌های علمی انتخاب کرد. این مسائل، مهاجرت به آمریکا و تحصیل در آن را در میان دانشجویان جهان محبوب ساخته است، و این کشور به عنوان یکی از مقصدهای برتر جهان در آموزش عالی شناخته می‌شود.

OVERVIEW
_

انواع ویزای تحصیلی آمریکا

انواع ویزای آمریکا، انواع ویزای دانشجویی آمریکا

ویزای تحصیلی آمریکا که با نام ویزای دانشجویی آمریکا نیز شناخته می‌شود، همانطور که از نامش پیداست، مجوزی است که به واسطه آن می‌توانید برای تحصیل در مدارس و دانشگاه‌های آمریکا، وارد کشور آمریکا شده و تا اتمام دوره تحصیلی خود در این کشور اقامت موقت داشته باشید.

 

در انواع ویزای ایالات متحده آمریکا، ویزای تحصیلی تنها ویزایی است که طی سال‌های اخیر مشمول هیچ محدودیتی نشده است. ویزای دانشجویی آمریکا در سه نوع F ، M و J صادر می‌شوند که در ادامه آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

 

انواع ویزای تحصیلی آمریکا

به طور کلی برای ویزاهای دانشجویی آمریکا سه نوع F، M، و J وجود دارد، عددی نیز که مقابل حروف این نوع از ویزاها می‌آید، نشانگر نسبت فرد استفاده‌کننده از ویزاست. چنانچه ویزا برای خود استفاده‌کننده از خدمات تحصیلی صادر شده باشد، عدد 1 مقابل حرف ویزای تحصیلی قرار می‌گیرد (به طور مثال F1) و ویزای وابستگان همراه شخص اصلی (همچون همسر و فرزند) نیز عدد 2 مقابل حرف ویزای تحصیلی قرار می‌گیرد (به طور مثال F2).)

 

ویزای تحصیلی F آمریکا

معروف‌ترین و بهترین ویزای تحصیلی آمریکا، ویزای تحصیلی F است، دانشجویانی که متاهل هستند می‌توانند برای همسر و فرزندان زیر 21 سال ویزای F2 اخذ کنند تا بتوانند در آمریکا اقامت داشته باشند. برای اخذ این ویزا درخواست کننده بایستی پس از اخذ پذیرش از موسسات آموزشی معتبر در آمریکا و دریافت فرم I20 از آن‌ها، نسبت به تشکیل پرونده برای اخذ ویزای تحصیلی و تکمیل فرم DS160 اقدام نماید. می‌توانید تمام مطالب مربوط به چیستی و مراحل مربوط به دریافت این نوع ویزا را در مقاله اخذ ویزای تحصیلی F1 آمریکا بخوانید.

 

ویزای تحصیلی M آمریکا

از نظر شرایط می‌توان گفت ویزای تحصیلی M مانند F می‌باشد. تفاوتی که ویزای تحصیلی M با ویزای F دارد در این است که ویزای M تنها برای برخی از رشته های فنی و حرفه‌ای می‌باشد و در سایر موارد مانند دریافت اقامت همسر و فرزند زیر 21 سال دقیقا مثل ویزای F می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله ویزای تحصیلی M1 آمریکا را مطالعه کنید.

 

ویزای تحصیلی J آمریکا

ویزای تحصیلی J مخصوص فرصت‌های مطالعاتی یا sabbatical leave است. اشخاصی متقاضی این ویزا هستند که می‌خواهند تحقیق یا تدریس در دانشگاه‌های آمریکا را تجربه کنند. مدت زمان اعتبار ویزای تحصیلی J بر اساس طول دوره متغیر است. دارنده ویزای تحصیلی J بایستی پس از 2 سال خاک آمریکا را ترک کند و مجددا برای ورود به آمریکا اقدام کند.

OVERVIEW
_

انواع ویزای توریستی آمریکا

انواع ویزای آمریکا

ویزای توریستی، پرکاربردترین ویزای آمریکا به دو دسته B1 و B2 تقسیم می‌شود. هدف از اخذ ویزای توریستی آمریکا به تنهایی گردشگری نیست؛ بلکه برای مقاصد توریستی، دیدار از خانواده، درمان، و تجاری نیز صادر می‌گردد. حاملان این ویزا دارای شش ماه زمان هستند تا از تمام ایالت‌های آمریکا بازدید کنند.

عمدتاً برای امور گردشگری، ویزای B2 صادر می‌شود. ویزاهای B1 نیز عمدتاً برای اهداف تجاری کوتاه مدت، درمان، و ورزش اعطا می‌شوند. 

OVERVIEW
_

جدول ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا

انواع ویزای آمریکا

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، سایر ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا از میزان استفاده کمتری برخوردارند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا تنها نام این ویزاها را در جدول زیر آورده و به تفصیل در مورد آن‌ها توضیح ندهیم. این جدول، تمامی ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا را به صورت جامع و کامل پوشش می‌دهد. برای درک بهتر، حتماً توضیحات زیر این جدول را نیز مطالعه نمایید.



DOL

E3

تخصص حرفه‌ای استرالیا

(NA)

BCC

کارت گذرگاه مرزی: مکزیک

(NA)

B1

برای سفر و بازدید تجاری

(USCIS)

CW1

کارگر انتقالی  CNMI

(NA)

D

خدمه هواپیما

(NA)

A

دیپلمات یا مقام دولت خارجی

(NA)

B1

کارگر خانه یا پرستار بچه  باید همراه یک کارفرمای خارجی باشد

(NA)

G1G5, NATO

کارمند یک سازمان بین المللی مشخص یا ناتو

USCIS

O

اتباع خارجی با توانایی فوق العاده در علوم، هنر، آموزش، تجارت یا ورزش

DOL

H1B1 شیلی


H1B1 سنگاپور

توافق نامه کاری تجارت آزاد (FTA)  : شیلی، سنگاپور

USCIS

Q

بازدیدکننده فرهنگی

USCIS

L

مسافرت برای نقل و انتقالات شرکت

(NA)

B2

سفر برای درمان پزشکی

(NA)

I

رسانه، روزنامه نگار

(NA)

TN/TD

ورود کارگر حرفه‌ای تحت توافقنامه NAFTA : مکزیک، کانادا

USCIS

P

ورزشکار، هنرمند، سرگرمی

SEVIS

J , H1B

پزشک

SEVIS

J

استاد، محقق، معلم (برای اهداف تحقیقاتی)

USCIS

R

نیروی کار مذهبی

DOL


سپس


USCIS

H1B

مشاغل تخصصی در زمینه هایی که نیاز به دانش بسیار خاص دارند

SEVIS

F, M

تحصیل در آمریکا

DOL


سپس


USCIS

H2A

کارگر موقت کشاورزی

DOL


سپس


USCIS

H2B

کارگری موقت خدمات دیگر یا نیروی کار موقت که کار فصلی انجام می‌دهد.

(NA)

B2

گردشگری، تعطیلات

USCIS

H3

آموزش در برنامه‌ای که در درجه اول برای اشتغال نیست

(NA)

E

سرمایه گذار ، معامله‌گر

(NA)

C

عبور از کشور آمریکا

USCIS

U

قربانی فعالیت جنایی

USCIS

T

قربانی قاچاق انسان

(NA)

V

ویزای غیر مهاجرتی (V) برای همسر و فرزندان یک مقیم دائم قانونی  (LPR)

(NA)

 

تمدید ویزاهای ایالات متحده  A ، G  و ناتو

موارد مورد نیاز


قبل از درخواست ویزا

دسته ویزا

هدف سفر

(NA)

B1

ورزشکار، آماتور یا حرفه‌ای (فقط برای کسب جایزه)

 

برای درک دقیق‌تر، حتماً توضیحات زیر این جدول را نیز مطالعه نمایید.

تفسیر اختصارات مورد استفاده در جدول

قبل از تقدیم درخواست ویزا به سفارت یا کنسولگری ایالات متحده، اجرای مراحل نوشته شده در کنار هر نوع ویزا الزامی است.

 DOL (وزارت کار ایالات متحده):  کارفرمای شما در آمریکا باید پیش از ارسال پرونده به USCIS، مجوز کار خارجی از وزارت کار ایالات متحده را دریافت کند.

 USCIS (خدمات مهاجرت آمریکا):  تأیید درخواست یا درخواست شهروندی ایالات متحده و خدمات مهاجرت آمریکا (USCIS) که نوع درخواست یا برنامه متفاوتی بر اساس دسته ویزایی که برای آن اقدام می‌کنید، مورد نیاز است.

 SEVIS (سیستم اطلاعات بازدید کنندگان دانشجویی و ارز):  تشکیل پرونده در سیستم اطلاعات بازدید کنندگان دانشجویی و ارز (SEVIS) و درخواست تایید از طریق این سیستم ضروری است.

 NA (بدون نیاز به استعلام از دیگر سازمان‌ها):  درخواست ویزا نیازی به تشکیل پرونده و استعلام از دیگر سازمان‌های دولتی ایالات متحده ندارد.

توجه:  در برخی از موارد از ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا می توان به عنوان پلی برای مهاجرت به آمریکا استفاده کرد. از معروفترین ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا که ایرانیان از آن به منظور مهاجرت به آمریکا استفاده میکنند ویزاهای تایپ F,M و J میباشد، به طوریکه ویزای F1 برای مهاجرت تحصیلی به آمریکا در مقاطع لیسانس،فوق لیسانس و دکترا و ویزای J1 برای اخذ فرصت مطالعاتی در آمریکا مورد استفاده قرار می گیرند.

OVERVIEW
_

نتیجه گیری:

در این مقاله، سعی شده است تا تمام انواع ویزای آمریکا به طور جامع مورد بررسی قرار گیرد. توجه به این نکته ضروری است که تنها برخی از این ویزاها مناسب ایرانیان هستند و مقاله به تمرکز بیشتری بر روی آن‌ها قرار گرفته است. امیدواریم با ارائه این اطلاعات، به افزایش دانش و آگاهی شما در زمینه انواع ویزای آمریکا کمک کرده باشیم.

در صورت نیاز به خدمات موسسه پیشگامان اپلای  در زمینه اخذ ویزای های آمریکا و مشاوره مهاجرت به آمریکا، می‌توانید با تکمیل فرم زیر از خدمات اولیه رایگان ما بهره مند شوید.

دریافت مشاوره و ارزیابی

همکاران ما پس از ثبت درخواست با شما تماس خواهند گرفت

مهاجرت موفق با هلدینگ پیشگامان اپلای

2 دیدگاه

    • سلام و درود بله رزرو وقت سفارت آمریکا توسط موسسه انجام میشود لطفا جهت راهنمایی بهتر فرم مشاوره رایگان موجود در صفحه را تکمیل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *