انواع مجوز کار در آلمان 2024

انواع مجوز کار در آلمان 2024


انواع مجوز کار در آلمان

کار در آلمان: دریافت مجوز کار آلمان  چگونه است؟

شما حتی اگر شهروند اتحادیه اروپا نباشید، می توانید در آلمان زندگی و کار کنید، مشروط بر اینکه واجد شرایط و دارای معیارهای خاصی باشید. برای اینکه بتوانید به طور قانونی در آلمان زندگی و کار کنید، باید مجوز کار و اقامت آلمان داشته باشید.

لازم نیست برای دریافت اجازه کار آلمان جدا از اجازه اقامت درخواست دهید. شما هر دو را از طریق یک درخواست واحد در اداره مهاجرت آلمان ( Ausländerbehörde ) دریافت می کنید. اکثر کارگران غیر اتحادیه اروپا نیز باید از سفارت یا کنسولگری آلمان در خارج از کشور ویزا بگیرند.

دریافت پیش تاییدیه اداره کار آلمان

دسته بندی مجوزهای کار در آلمان

انواع مختلفی از مجوزهای کار آلمان بر اساس شرایط و نوع شغل شما وجود دارد:

  1. مجوز کار عمومی – اگر شغلی در آلمان پیدا کرده اید که نمی تواند فردی در اتحادیه اروپا آن را انجام دهد، می توانید برای این نوع مجوز کار آلمان درخواست دهید. تا زمانی که برای این کار واجد شرایط هستید، نیازی به داشتن مهارت خاصی ندارید.
  2. مجوز کار با مهارت بالا – اگر یک کارگر ماهر با تجربه زیاد و درآمد بالا هستید، می توانید برای این نوع مجوز کار اقدام کنید.
  3. کارت آبی اتحادیه اروپا برای آلمان – اگر شغل شما جزو مشاغل پرتقاضا(مشاغل دارای کمبود نیروی کار) نباشد حقوق شما باید حداقل 43800 یورو در سال باشد و یا اگر شغل شما جزو شغل هایی است که آلمان در آن دچار کمبود نیروست حقوق سالیانه ی شما طبق قانون جدید باید 39682 یورو در سال باشد و می توانید برای کارت آبی اتحادیه اروپا درخواست دهید. (لیست مشاغل دارای کمبود نیروی کار در آلمان را در اینجا ببینید)
  4. مجوز کار برای فریلنسرها – اگر شغل آزاد دارید یا خوداشتغال هستید و می توانید ثابت کنید که مشتریان احتمالی دارید، می توانید برای این نوع مجوز درخواست دهید.

کارگران خارجی واجد شرایط کار در آلمان

هر کسی که در آلمان کار پیدا کند می تواند برای مجوز کار آلمان درخواست دهد، اما روند درخواست و شرایط بسته به جایی که شما از آن آمده اید متفاوت است. بسته به ملیت، چهار دسته از افراد واجد شرایط وجود دارد:

  • اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا / سوئیس
  • ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزلند، اسرائیل، ژاپن یا کره جنوبی
  • سایر اتباع غیر اتحادیه اروپا
  • کارگران خارج از اتحادیه اروپا، سوئیس، لیختن اشتاین، نروژ یا ایسلند

اگر شهروند اتحادیه اروپا، سوئیس، لیختن اشتاین، نروژ یا ایسلند هستید، برای کار در آلمان نیازی به درخواست ویزا یا مجوز ندارید . تنها کاری که باید انجام دهید این است که اگر قصد دارید بیش از سه ماه در آلمان باشید، مدت اقامت خود را ثبت کنید. برای ثبت اقامت خود، باید به اداره محلی ثبت اقامت ( Einwohnermeldeamt ) یا اداره مهاجرت ( Ausländerbehörde ) مراجعه کنید.

اگر اهل ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزلند، اسرائیل، ژاپن یا کره جنوبی هستید، می توانید به آلمان بروید، کار پیدا کنید و مستقیماً از( Ausländerbehörde) برای اجازه کار و اقامت درخواست دهید . برای استخدام شدن در آلمان نیازی به دریافت ویزای ورود ندارید.

اگر اهل کشور دیگری غیر از اتحادیه اروپا هستید (خارج از ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزلند، اسرائیل، ژاپن یا کره جنوبی) پس  روند درخواست مجوز کار برای شما کمی پیچیده تر خواهد بود، که در زیر آن را توضیح می دهیم.

  • ابتدا باید کاری در آلمان پیدا کنید که مطابق قانون اقامت آلمان برای کشورهای ثالث، تایید شده باشد.
  • از سفارت آلمان برای ویزای ورود به این کشور اقدام کنید. 
  • به آلمان سفر کنید و برای اجازه کار و اقامت در (Ausländerbehörde) درخواست دهید .

توجه: شما میتوانید قبل از ورود به آلمان تاییدیه اجازه کار خود یا تاییدیه اجازه کار خود(Arbeitserlaubnis) را از اداره کار شهر یا ایالت خود دریافت نمایید.

شما همچنین می توانید:

  • برای دریافت ویزای کارت شانس کار آلمان اقدام کنید.
  • شغل مورد نظر خود را پیدا کنید.
  • درخواست اجازه اقامت کاری خود را به اداره اتباع خارجی(Ausländerbehörde) ارسال کنید .

با ویزای شینگن یا از طریق دعوتنامه ی نامه کاری(جاب آفر) نمی توانید بدون داشتن ویزای کار وارد آلمان شوید و برای مجوز کار درخواست دهید. در اینصورت، درخواست شما بلافاصله رد خواهد شد. شما باید از سفارت آلمان در کشور خود برای ویزای کار یا ویزای تایپ D آلمان که برای اقامت های بلند مدت، برای اهداف کاری، تحصیلی، سرمایه گذاری و خود اشتغالی تدارک دیده شده است، اقدام نمایید.

انواع مجوز کار در آلمان 2023 کارت شانس آلمان
انواع مجوز کار در آلمان 2023 کارت شانس آلمان

درخواست اجازه کار و اقامت آلمان

پس از ورود به آلمان در ادارات مهاجرت آلمان ( Ausländerbehörde ) باید برای یک مجوز کار و اقامت درخواست دهید . همچنین اکثر افراد برای ورود به این کشور به ویزای سفارت آلمان نیاز دارند. روند درخواست به شرح زیر است:

  • برای ویزای کاری یا ویزای جستجوی کار در سفارت آلمان اقدام کنید.
  • آدرس محل زندگی خود را در اداره ثبت نام شهروندان محلی ( Bürgeramt ) ثبت کنید.
  • بیمه سلامت بگیرید.
  • از اداره مهاجرت وقت بگیرید .
  • مدارک مورد نیاز را جمع آوری کنید.
  • درخواست اجازه کار و اقامت را به Ausländerbehörde ارسال کنید .
  1. درخواست ویزا در سفارت آلمان

شما می توانید برای ویزای کاری یا ویزای جستجوی کار در آلمان درخواست دهید. نوع ویزای شما بستگی به این دارد که آیا پیشنهاد شغلی (جاب آفر) دارید یا خیر:

  • اگر قبلاً یک پیشنهاد شغلی (جاب آفر) از یک شرکت در آلمان دارید و می خواهید برای دریافت مجوز کار و اقامت وارد این کشور شوید، برای ویزای کاری درخواست می دهید .
  • اگر می خواهید به آلمان بروید و کار پیدا کنید، برای ویزای جستجوی کار (جاب سیکر یا کارت شانس) درخواست می دهید . مدت اعتبار آن شش ماه است و در این مدت باید به دنبال کار بگردید و شغل مورد نظر خود را پیدا کنید. پس از یافتن شغل، می توانید درخواست خود را برای اجازه کار و اقامت ارسال کنید.

ویزای کاری و جویای کار به عنوان ویزای بلند مدت شناخته می شود. شما به یکی از این دو ویزا نیاز دارید تا بتوانید به طور قانونی وارد آلمان شوید و به مقامات این کشور اطلاع دهید که به منظور اقامت و کار به آلمان سفر می کنید. قبل از انقضای ویزا، باید درخواست مجوز اقامت را ارسال کنید.

تقریباً همه باید برای کاریابی / جستجوی کار به سفارت یا کنسولگری آلمان در کشور خود مراجعه کنند  و درخواست ویزا دهند.

اگر شهروند ایالات متحده آمریکا، استرالیا، کانادا، اسرائیل، ژاپن، نیوزیلند، سوئیس یا کره جنوبی باشید، فقط از درخواست ویزا معاف هستید . در این صورت، شما می توانید بدون نیاز به ویزای ورود به سادگی وارد آلمان شوید، شغلی پیدا کنید و درخواست خود را برای دریافت مجوز کار ارسال کنید.

توجه: شما نمی توانید از طریق ویزای توریستی وارد آلمان شوید و درخواست مجوز کار را ارسال کنید!

  1. ثبت آدرس محل زندگی خود در آلمان(  Anmeldung)  یا ملده کردن آدرس در آلمان

پس از یافتن محل اقامت در آلمان و نقل مکان به آن، باید به اداره ثبت نام اقامت محلی ( Bürgeramt ) بروید و آدرس خود را ثبت کنید. این فرایند به شرح زیر است:

  • با Bürgeramt محلی تماس بگیرید و یک وقت قرار ملاقات بگیرید . اگر مطمئن نیستید که اداره  ی مربوط به شما کجاست یا چگونه می توانید با آن تماس بگیرید، به سادگی واژه ی Bürgeramtرا به همراه “نام شهر خود” به صورت آنلاین جستجو کنید.
  • تکمیل فرم ثبت نام: می توانید فرم ثبت نام را در یک نسخه فیزیکی در Bürgeramt دریافت کنید یا آن را دانلود کنید.
  • مدارک مورد نیاز را جمع آوری کنید:
  • اجاره نامه
  • تاییدیه صاحبخانه مبنی بر اینکه به آدرس خود نقل مکان کرده اید.
  • گذرنامه
  • مدارک را طبق تاریخ قرار ملاقات خود به Bürgeramt ارسال کنید.
  • سند ثبت اقامت خود را دریافت کنید ( Meldebescheinigung ). زمانی که برای اجازه کار و اقامت در Ausländerbehörde  درخواست می کنید به این مدرک نیاز دارید . معمولاً آن را در همان روزی که درخواست می کنید دریافت خواهید کرد.
  1. دریافت بیمه درمانی

پس از دریافت اجازه اقامت برای کار، می توانید در سیستم بیمه درمانی عمومی آلمان ثبت نام کنید. با این حال، هنگام ارسال درخواست هنوز به نوعی بیمه نیاز دارید.

از آنجایی که اگر هنوز مجوز اقامت مناسب نداشته باشید، بیمه‌گران سلامت عمومی احتمالاً پوشش بیمه ای شما را نمی‌پذیرند، بهترین گزینه شما در این زمان این است که یک طرح بیمه از شرکتی خصوصی دریافت کنید. پس از نهایی شدن درخواست شما، واجد شرایط طرح بیمه درمانی قانونی خواهید بود.

  1. تعیین وقت در اداره مهاجرت آلمان

پس از ثبت آدرس و دریافت بیمه درمانی، باید از اداره مهاجرت آلمان ( Ausländerbehörde ) وقت بگیرید . دفاتر Ausländerbehörde مختلفی بر اساس منطقه جغرافیایی وجود دارد ، بنابراین فقط وب سایت دفتری را که باید به آن مراجعه کنید پیدا کنید و دستورالعمل های رزرو وقت را دنبال کنید.

به عنوان مثال، اگر در برلین اقامت دارید، می توانید یک قرار Ausländerbehörde را از اینجا رزرو کنید .

پس از رزرو وقت، معمولاً یک ایمیل تأیید دریافت خواهید کرد که شامل تاریخ و ساعت قرار، آدرس و همچنین شماره قرار است.

گاهی اوقات ممکن است بتوانید مستقیماً (بدون وقت قبلی) به دفتر بروید، شماره بگیرید و در صف منتظر بمانید، اما اکثر دفاتر مهاجرت آلمان پس از شیوع ویروس کرونا این گزینه را لغو کرده اند. به احتمال زیاد نیاز به تعیین وقت آنلاین خواهید داشت.

  1. مدارک مورد نیاز برای دریافت اجازه کار و اقامت کاری

مدارکی که هنگام درخواست برای اجازه کار و اقامت کاری در آلمان نیاز دارید عبارتند از:

  • گذرنامه
  • عکس در اندازه پاسپورت که باید طبق دستورالعمل های ICAO گرفته شده باشد.
  • فرم درخواست برای اجازه اقامت (Antrag auf Erteilung eines Aufenthaltstitels)
  • بیانیه روابط استخدامی که به عنوان (Erklärung zum Beschäftigungsverhältnis) شناخته می شود و باید توسط کارفرمای شما تکمیل شود. می توانید آن را در وب سایت آژانس فدرال آلمان برای کار ( فرم به زبان آلمانی ) بیابید.
  • قرارداد کاری یا پیشنهاد کاری شما باید جایگاه شغلی ، مدت زمان استخدام و همچنین حقوق شما را ذکر کند.
  • گواهی ثبت نام ( Meldebescheinigung ).
  • اجاره نامه مسکن به همراه نامه تاییدیه کتبی اقامت از صاحب خانه شما.
  • مدرک دانشگاه یا کالج شما. (نسخه اصلی.)
  • بیمه سلامت. در صورت داشتن بیمه نامه قانونی،باید کارت سلامت الکترونیک و تاییدیه بیمه سلامت را ارائه دهید. اگر بیمه درمانی خصوصی دارید، باید گواهی از ارائه دهنده بیمه سلامت خود ارائه دهید که ثابت کند سهم خود را پرداخت کرده اید و جزئیات بیمه خود را ذکر کنید. 
  • رزومه (CV).
  • اظهارات بانک.
  • انگیزه نامه. (دلیل درخواست، کاری که انجام خواهید داد و انگیزه خود را ذکر کنید.)
  • هر مدرک دیگری که Ausländerbehörde ممکن است درخواست کند.
  1. درخواست برای اجازه اقامت برای کار در Ausländerbehörde ارسال کنید

هنگامی که تمام مدارک مورد نیاز را جمع آوری کردید، می توانید درخواست تکمیل شده خود را در تاریخ قرار ملاقات خود در Ausländerbehörde ارسال کنید. مانند همه مسائل اداری، ممکن است مجبور باشید مدتی صبر کنید تا با شماره شما تماس گرفته شود، اما هنوز هم باید کمی زودتر برسید. موارد زیر را نیز در نظر داشته باشید:

لباس مناسب بپوشید، ترجیحا سبک اداری “رسمی” باشد.

اسناد خود را در یک پوشه یا کلاسور و به خوبی سازماندهی کنید.

همچنین ممکن است مجبور به پرداخت هزینه درخواست باشید، بنابراین مقداری پول نقد یا کارت اعتباری خود را با خود ببرید.

از لحظه ارسال درخواست، چند هفته طول می کشد تا پاسخ را دریافت کنید. اگر مدت زمان انتظار بیشتر از اعتبار ویزای ورود شما باشد، مشکلی نیست زیرا این واقعیت که شما منتظر تصمیم هستید اقامت شما را قانونی می کند.

هنگامی که اجازه اقامت خود را دریافت کردید، می توانید کار در آلمان را شروع کنید!

دریافت اجازه کار فوری آلمان:

اگر قرارداد کار خود را از کارفرمای آلمانی دریافت کرده اید یا میخواهید اجازه کار فوری یا ویزای فوری آلمان دریافت نمایید، طبق قانون اقامت آلمان روش هایی وجود دارد که میتوانید ظرف یک هفته ویزای کاری فوری آلمان دریافت نمایید. شما می توانید با مشاوران متخصص پیشگامان اپلای برای اجازه کار فوری آلمان کمک بگیرید. جهت ثبت نام و دریافت ویزای فوری آلمان کلیک کنید.

 
 
 
 
 
 
 
 

دریافت مشاوره و ارزیابی

همکاران ما پس از ثبت درخواست با شما تماس خواهند گرفت

مهاجرت موفق با هلدینگ پیشگامان اپلای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *